Kleren maken je zelfvertrouwen

printscreen van het artikel in Elsevier Stijl

Goed gekozen geeft je kleding jouw bui een boost. (Bron: Elsevier Stijl augustus 2014)

“Onze uiterlijke tooi weerspiegelt vrijwel altijd ons innerlijk, onze wensen en bedoelingen, gedachten en gevoelens”, meldt Elsevier Stijl van augustus 2014 in het artikel ‘We zijn wat we dragen’. Zomaar wat kleding aandoen is er dus niet bij. Bewust of onbewust geven we met de kleren die we aan hebben een boodschap af aan de mensen om ons heen.

Onze keuze voor de outfit die we aantrekken is slechts gedeeltelijk gebaseerd op de omgeving en de omstandigheden waarvoor we ons aankleden. De bui waarin we verkeren en het statement dat we willen maken zijn ook belangrijke motieven voor onze kledingkeuze van dat moment. Tenminste, zo leren we uit het artikel van José van der Sman, die hiervoor enkele boeken van deskundigen doornam. Kennelijk hebben wij wel door dat onze kleding voor een groot deel bepaalt hoe anderen over ons denken en houden we er rekening mee dat de uitstraling van onze outfit bijdraagt aan die o zo belangrijke eerste indruk, dat blijvende oordeel dat vaak in die allereerste seconden van de ontmoeting wordt geveld.

Wij mensen gedragen ons naar hetgeen we aan hebben.

Interessant in dit Elsevier Stijl-artikel is de stelling dat wij mensen ons gedragen naar hetgeen we aan hebben. Onderzoek heeft ons geleerd, zo vermeldt Van der Sman, dat mensen die een doktersjas aantrekken, zich intelligenter en effectiever gaan gedragen. Op dezelfde manier zorgt een andere, meer flamboyante kledingstijl voor een goed gevoel en meer zelfvertrouwen. Dit is goed nieuws, want het betekent dat wij onze bui kunnen boosten met de kleding die we dragen.

Nu is het zo dat onze omgeving er vaak maar slecht mee om kan gaan als wij ons ineens anders gaan kleden, zeker als dit expressiever is. Opvallen en aandacht trekken met meer uitgesproken kleding is iets dat tot onrust leidt als je voorheen altijd een relatief bescheiden smaak aan de dag legde. Of zoals Van der Swan stelt: “Make-overs zijn riskant omdat ze mensen tegen je in kunnen nemen.” Omdat wij er graag bij (blijven) horen, springen we niet snel uit de band. Dat is dan ook waardoor het effect van make-overprogramma’s op televisie zelden blijvend is en mensen al snel weer terugvallen in hun vertrouwde kledingpatroon. Van der Sman: “Even waren ze iemand anders en dat was leuk, maar daarna doen ze toch weer liever gewoon.”

Een kleine opwaardering van je garderobe kan een groot verschil maken in je gevoel van eigenwaarde.

Maar voor wie graag in zijn eigen kracht staat, is dit toch handige wetenschap. Uit het onderzoek dat Van der Swan aanhaalt, blijkt namelijk dat zelfs minieme veranderingen in kleur of snit al zorgen voor een beter gevoel en meer zelfvertrouwen. Een kleine opwaardering van je garderobe kan dus al een groot verschil maken in je gevoel van eigenwaarde. Het is om deze reden dat veel vrouwen prat gaan op het dragen van mooie, kwalitatief hoogwaardige lingerie. Niet per se om het aan iemand anders te laten zien, maar vooral om zelf dat gevoel te hebben dat ze bijzonder zijn, dat ze het waard zijn om met zulke mooie dingen in de watten te worden gelegd. Wat je uitzendt, krijg je terug. Denk daar de volgende keer aan, als je je kleedt voor een overleg, onderhandelingsgesprek, presentatie of date.

Geplaatst in Elders gezien en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.