Waarom saboteer ik mezelf?

“Ik weet ondertussen zo’n beetje welke stappen ik moet nemen om een beter leven voor mezelf te bereiken, maar hoewel ik soms vol goede moed begin, lukt ’t me nooit om vol te houden. Saboteer ik mezelf in het bereiken van mijn doelen? Hoe kan ik mezelf ertoe zetten om nu wèl vol te houden, om de motivatie in stand te houden?” ~ Thessa (39)

Scroll naar beneden voor het advies van Ghislaine.
Wil jij ook reageren, gebruik dan het formulier onderaan deze pagina.
Heb je zelf een vraag, stel hem dan hier >

 

Geplaatst in Vraagbaak en getagd met .

3 reacties

  1. Hoi Thessa,

    Zelfsabotage gebeurt meestal als je niet werkelijk gelooft dat het doel dat je voor ogen hebt, haalbaar is. Soms zelfs omdat je onbewust denkt dat je het niet waard bent om je doel te bereiken. Ook kan het te maken hebben met de moeite die het kost om je doel te bereiken. Misschien staat het eindresultaat je wel aan, maar heb je helemaal geen zin om er veel werk van te maken. Het gevolg is meestal dat je ‘halve’ pogingen doet en ook nog eens alle excuses aangrijpt om ze uit te stellen.

    Wat de reden van zelfsabotage ook is, het is goed om te weten dat de mens nu eenmaal liever blijft hangen in zijn comfortzone, waar hij gewend is aan hoe de dingen gaan (zelfs de negatieve!), dan dat hij moeite doet om een nieuwe realiteit te creëren. De reden? Omdát we eraan gewend zijn, niet meer, niet minder. Mensen zijn gewoontedieren die bij alles wat ze doen de weg van de minste weerstand zoeken. Je moet iets dus echt hartgrondig willen en ook nog eens bereid zijn de handen flink uit de mouwen te steken om jezelf te ontstijgen en daadwerkelijk een verandering te laten gebeuren. Outsmart yourself!

    Ik weet niet welk soort doelen je bedoelt, maar in algemene zin kan het helpen om per doel een plan van aanpak op te stellen. Wees hierbij zeer expliciet. Schrijf op wat je wilt bereiken, waarom je het wilt bereiken (da’s een belangrijke), hoe het zou voelen als je het bereikt, hoe het zou voelen als je het niet bereikt en wat het back-upplan is als je geneigd bent er voortijdig de brui aan te geven. Daarna schrijf je op hoe je het gaat bereiken, van stap tot stap, tot in detail. Ook kan het zinnig zijn om op te schrijven wat je nodig hebt om je doel te bereiken; van jezelf, van de omstandigheden en van de mensen om je heen. En welke hindernissen eventueel nog uit de weg geruimd kunnen worden voordat je van start gaat. Zorg ook dat je realistische subdoelen definiëert en een klein feestje viert als je er weer eentje bereikt hebt. Zo markeer je je eigen succespad en zul je minder snel afhaken, want dat zou zonde zijn van wat je tot zover hebt bereikt. En vergeet de tijdlijn niet. Bedenk per tussenstap hoeveel tijd je ervoor nodig hebt en wanneer je aan de volgende stap wilt kunnen beginnen. Dit geeft houvast en zorgt voor extra motivatie.

    Uiteindelijk is het zo: een doel bereiken is als een contract met jezelf. Je neemt het serieus (je neemt jezelf serieus) en gaat ermee aan de slag. Spreek met jezelf af geen genoegen meer te nemen met laffe excuses, want je wéét het als je jezelf in de maling neemt. Bedenk dat als jij niets verandert, er niets zal veranderen.

    Succes met wat je van plan bent!
    Ghislaine

    P.S. Doelen stellen en ze zien mislukken, leidt vaak tot een minderwaardig gevoel. Het lijkt hét bewijs dat het toch geen zin heeft, of dat je het toch niet kunt, of dat het voor jou toch niet is weggelegd. Je helpt jezelf behoorlijk als je deze situaties zoveel mogelijk voorkomt. Stel bij voorkeur geen doelen waarvan je de kans dat ze slagen bij voorbaat al minder dan 70 procent acht. Ga dus altijd na hoe realistisch het is, wat je voor ogen hebt en kijk hierbij gerust naar je gedrag in het verleden. Profiteer van de kennis die je hebt van jezelf!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.