Je voornemens alsnog waarmaken? Check deze 3 zaken!

Foto van een sneeuwman die met een ongelukkig gezicht wegsmelt.
Als je voornemens mislukken, dan was er waarschijnlijk iets mis mee.

Grote kans dat jij dit jaar bent ingegaan met één of meer goede voornemens. En grote kans dat ze alweer aan het tanen zijn. Hoe komt dat toch? En hoe zorg je dan dat wat jij je voorneemt wél gebeurt?

Een voornemen voor het nieuwe jaar is niets anders dan een afspraak met jezelf. Als jij je niet aan afspraken met jezelf houdt, dan kunnen hier een paar redenen voor zijn.

1. Je wilt het niet echt

Dit is de afdeling van voornemens die worden gemaakt met de gedachte ‘ik zou eigenlijk moeten…’ Ze spreken je wel aan, maar moeite wil je er niet echt voor doen. Bijvoorbeeld: je zou eigenlijk gezonder moeten eten, je zou eigenlijk meer moeten bewegen en je zou eigenlijk meer tijd moeten nemen om leuke dingen met je kinderen te doen. Je wilt het allemaal wel, maar je hebt er eigenlijk gewoon geen zin in. Excuses om van je voornemens af te wijken heb je daarom al snel gevonden. Je wilt wel minder vet eten, maar niet als er de komende weken zoveel leuke etentjes in de agenda staan. Je wilt wel gaan joggen, maar niet als het regent. En je wilt er wel met de kinderen op uit, maar niet als die ene werkklus nog niet af is.

2. Je legt de lat te hoog

Doelen stellen is goed, maar te hoge doelen stellen verlamt. Als de ruimte tussen de huidige situatie en de gewenste situatie te groot is, verlies je zicht op hoe je er moet komen en verdwijnt al gauw jouw overtuiging dat het haalbaar is. Vijftien kilo gewicht verliezen mag best een wens zijn, maar is als doel niet reëel. De klussenlijst voor je huis afwerken lijkt vast een goed idee, maar niet als je alles in één weekend af wilt hebben. Als het niet haalbaar is, heeft het ook geen zin om je best te doen, zo maak je jezelf wijs. En al snel laat je al je inspanningen varen. Volgend jaar een nieuwe poging.

3. Je doet het voor een ander

Stoppen met roken omdat je partner er zo’n hekel aan heeft, lijkt heel nobel. Zo’n poging lukt vaak even omdat het je blij maakt om jouw partner blij te maken. Maar als de ontwenningsverschijnselen zich aandienen en je kribbig door het huis loopt en van de ene woordenwisseling in de andere valt, vraag je je al snel af waarvoor je het ook alweer deed. Niet voor jezelf, in elk geval. En van die ruzies wordt je partner ook niet blij, dus dan kun je net zo goed weer gaan roken.

Als jouw voornemens en jouw gedrag niet met elkaar stroken, is er maar één conclusie mogelijk: dit is de moeite niet waard. En dus stop je met proberen.

Maar wat werkt dan wel!?

Als je naar de bovenstaande opsomming kijkt, valt je misschien op dat er in alle drie de gevallen sprake is van zelfverloochening. Je verzint een slap excuus, je maakt jezelf wat wijs, of je houdt jezelf voor de gek. Hoewel je bewustzijn zich vaak een tijdje om de tuin laat leiden, laat je onderbewustzijn niet zo makkelijk met zich sollen. Het kijkt de zaken misschien een week of twee aan, maar als jouw voornemens en jouw gedrag dan nog steeds niet met elkaar stroken, is er voor jouw onderbewustzijn maar één conclusie mogelijk: dit is de moeite niet waard. En dus stop je met proberen.

Drie keer checken

Tijd om jouw voornemens anders in te steken. Dat doe je door ze drievoudig te checken:

1. Wil je het echt?

Iets echt willen, betekent dat je er iets voor over hebt. Het is zo belangrijk voor je, dat je de minder fijne consequenties accepteert als een onderdeel van het grotere geheel. Weg met koek en snoep in ruil voor een slanke lijn in je trouwjurk. Niet elke week zwichten voor dat mooie paar schoenen dat net in de aanbieding is, maar in de zomer wel een vliegvakantie kunnen betalen. Houd je einddoel voor ogen en help jezelf eraan herinneren als je het moeilijk hebt. Hang die foto van je droomjurk op de koelkast en zet een plaatje van dat zonovergoten strand op het bureaublad van je computer.

2. Is het haalbaar?

Ambitieus zijn is een deugd, maar het is beter om te gaan voor de doelen waarvan je weet dat je ze kunt waarmaken. Zet kleine stappen in plaats van grote. Of je ooit 15 kilo zult afvallen is de vraag, maar dat je 2 kilo kunt afvallen is zeker. En als de eerste 2 kilo lukt, dan lukt waarschijnlijk ook de volgende 2 kilo wel. Zo bewijs je jezelf dat je het echt kunt en raak je gemotiveerd om ook het volgende stapje waar te maken.

3. Doe je het in de eerste plaats voor jezelf?

Het klinkt zo egoïstisch om alleen maar aan jezelf te denken, maar als je iets wilt veranderen is dit de enige manier. Bij elk plan dat je maakt moet je je afvragen wat jij er zélf beter van wordt. Er kunnen vast mensen meeprofiteren, maar de belangrijkste drijfveer hoort bij jezelf te liggen. Als jij meer tijd vrijmaakt voor je kinderen is dit voor jouw kinderen hartstikke fijn, maar belangrijker voor jouw motivatie is nog dat dit jouw eigen vertrouwen versterkt dat je een goede moeder bent.

Schrijf het op

Doorstaat jouw voornemen de drie checkpunten, dan kun je er werkelijk mee aan de slag. Schrijf op wat je wilt bereiken en wanneer je dit wilt bereiken. Maak hierna een lijstje van wat je ervoor nodig hebt en hoe je dat kunt regelen en zet dit op volgorde van uitvoeren. Tot slot bouw je in dit lijstje een paar mijlpaalmomentjes in. Elke stap die jij zet om dichter bij je doel te komen is een feestje waard. Dus vier het als je iets bereikt, al is het maar door jezelf een schouderklopje te geven.

Heb je hulp nodig om je voornemens overzichtelijk en haalbaar te maken, neem dan even contact met me op zodat ik je op weg kan helpen.

Hoe zit het met jou? Welke voornemens heb jij die je na een tijdje toch laat zitten? Waar loop je tegenaan? Vertel erover en praat mee!

Geplaatst in Blog Ghislaine en getagd met , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.